استان لرستان و عنوان کلدر
لرستان یکی از غنی ترین و پر نمونه ترین نشانه های تاریخی در دوره های تمدن بشری است که برای هیچکدام از آنها تقریبن بدیلی در تاریخ جهان وجود ندارد و به نوعی مبدا و آغازگر بوده است : غارهای مسکون ، مفرغ لرستان متعلق به تمدن الی پی ، غار کلماکره بعنوان حافظ و نگهدارنده اشیا مقدس واپسین شاهک نشین تمدن برجسته ایلام ، پل های حیرت انگیز تمدن ساسانی ، قلعه فلک الافلاک ... اما غار کلدر چند ویژگی دارد که آن را برای نام گذاری جشنواره متمایز میکند:
- جدید ترین تحول باستان شناسی منطقه است
- علمی ترین و متقن ترین ادعای گمانه زنی تاریخی در مجامع علمی جهان است
- تاریخ سکونت انسان هوشمند را در لرستان حدود بیش از ۱۴ هزار سال قدیمیتر کرده است
- از همه مهمتر خرم آباد لرستان را بعنوان مبدا حرکت انسان هوشمند به اروپا به اثبات رسانده است
جشنواره با موضوعیت تاریخ تمدن
امروزه در جهان دانستن تاریخ " غرور ملی " محسوب میشود ! ما دانستن را به تاریخ بدهکاریم . ایران تنها تمدن جهان است که از آغاز تا تکوین تدریجی در طول تاریخ هیچگاه متوقف نشده اما پیشخوان این آگاهی تاریخی تهی است نه دانسته هایمان از تاریخمان مستقیما از ما استخراج شده و نه مردمان ما از این همه تاریخ دردانه آگاهند و در سوی دیگر در میان این همه جشنواره ریز و درشت که بیشترشان هیچ تفکری را نه به سینمای ملی و نه به دانش ما اضافه میکند ، خلع یک جشنواره تخصصی با موضوعیت تاریخ و تمدن به شدت احساس میشود .اما اینجشنواره به دلیل بضاعت معدود تولیدات تاریخ تمدن و باستانشناسی در کشور ، موضوعات ذیل را نیز در بخش های اصلی و رقابتی خود گنجانیده است :
_ قوم نگاری ( اتنوفیلموگرافی )
_ محیط زیست
_ اجتماعی
جشنواره فیلم مستند کلدر
تفکر بنیان جشنواره فیلم مستند کلدر در واقع نمایاندن تاریخ سرزمین مادریِ ایران در یک سطح ملی وجهان شمول است که در ابتدا این یک مفهوم اثبات اسنادی را به ذهن متبادر میسازد ، به زعم ما در گام اول تولیدات مستند این معنا را قدرتمند تر میکند بویژه اینکه به فیلم مستند و متعاقب آن جشنواره فیلم علاوه بر نگاه پژوهشی ، به وجوه زیبایی شناسانه که ذات فیلم است تکیه دارد که جشنواره میتواند در برنامه های کوتاه مدت و دراز مدت یک نگاه و جریان " تالیفی " در حوزه " فیلم باستانشناسی " را بنیان نهد !
اهداف جشنواره :
سینمای مستند مغفول مانده ترین بخش تولید سینمای ملی است ! چه از نظر رویکرد متولیان فرهنگی و چه از نطر تخصیص بودجه و اقتصاد ! تلویزیون دولتی ایران که تمامی درهای خود را بعنوان مرجع نمایش مستند در جهان ، به روی تولیدات مستند بسته است ! تنها جریان قابل اعتنا همان مرکز سینمای تجربی است با تولیداتی اندک و با خصیصه های خود ! حال سینمای تاریخ و باستان شناسی در قعر این هرم تولید مستند قرار دارد . جشنواره کلدر با توجه به جایگاه مستقل و ضروری سینمای مستند تاریخی در جهان میخواهد محملی برای شناسایی تاریخ و این نوع سینما به سطحی گسترده و در ادامه تشویق و تبلیغ این گونه از سینما باشد .