جشنواره با موضوعیت تاریخ تمدن امروزه در جهان دانستن تاریخ " غرور ملی " محسوب میشود ! ما دانستن را به تاریخ بدهکاریم . ایران تنها تمدن جهان است که از آغاز تا تکوین تدریجی در طول تاریخ هیچگاه متوقف نشده اما پیشخوان این آگاهی تاریخی تهی است نه دانسته هایمان از تاریخمان مستقیما از ما استخراج شده و نه مردمان ما از این همه تاریخ دردانه آگاهند و در سوی دیگر در میان این همه جشنواره ریز و درشت که بیشترشان هیچ تفکری را نه به سینمای ملی و نه به دانش ما اضافه میکند ، خلع یک جشنواره تخصصی با موضوعیت تاریخ و تمدن به شدت احساس میشود .اما اینجشنواره به دلیل بضاعت معدود تولیدات تاریخ تمدن و باستانشناسی در کشور ، موضوعات ذیل را نیز در بخش های اصلی و رقابتی خود گنجانیده است : _ قوم نگاری ( اتنوفیلموگرافی ) _ محیط زیست _ اجتماعی جشنواره فیلم مستند کلدر تفکر بنیان جشنواره فیلم مستند کلدر در واقع نمایاندن تاریخ سرزمین مادریِ ایران در یک سطح ملی وجهان شمول است که در ابتدا این یک مفهوم اثبات اسنادی را به ذهن متبادر میسازد ، به زعم ما در گام اول تولیدات مستند این معنا را قدرتمند تر میکند بویژه اینکه به فیلم مستند و متعاقب آن جشنواره فیلم علاوه بر نگاه پژوهشی ، به وجوه زیبایی شناسانه که ذات فیلم است تکیه دارد که جشنواره میتواند در برنامه های کوتاه مدت و دراز مدت یک نگاه و جریان " تالیفی " در حوزه " فیلم باستانشناسی " را بنیان نهد !
این یک نظر آزمایشی است.